پیشگیری از حملات انتحاری با راهبند اتوماتیک و ضد تروریستی

پیشگیری از حملات انتحاری

تامین امنیت یک مجموعه همیشه از درب ورودی آن شروع می‌شود. اگر به ورود و خروج مراجعه کنندگان نظارت داشته باشیم و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع حادثه را اجرا کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا حد بسیار زیادی خسارات اقدامات خرابکارانه و حتی تروریستی کاهش یابد.

در این نوشته همراه ما باشید تا با تشریح عملکرد مهم‌ترین دستگاه های کنترل تردد و بازرسی هوشمند و طراحی یک سیستم ترکیبی پایدار شما را با بهینه ترین روش تامین امنیت و پیشگیری از خسارات اقدامات خرابکارانه آشنا کنیم.

فهرست این محتوا

انواع راهبند های مورد استفاده

مدل های مختلفی از راهبند طراحی و تولید شده است که هر یک برای استفاده در شرایط خاصی طراحی شده اند. در ادامه چند نمونه از این راه بند ها را معرفی و عملکرد آن ها را تشریح خواهیم کرد.

راهبند اتوماتیک بازویی

یکی از مهمترین دستگاه‌های کنترل تردد مورد نیاز برای هر سازمان یا مجموعه ای راهبند اتوماتیک پارکینگ است. این نوع از راه بند متداول ترین دستگاه کنترل تردد برقی خودرو است.

این دستگاه امکان نظارت بیشتری بر روی ورود و خروج خودرو ها به مجموعه را به نیرو های حفاظتی می‌دهد. مزیت راهبند اتوماتیک برقی نسبت به نمونه های دیگر این است که امکان اتصال به سیستم های کنترل تردد دیگر مانند سیستم پلاک‌خوان و تگ‌خوان را دارد و از این رو می‌توان تمامی ورود و خروج ها را ثبت و رصد کرد.

این نکته را نباید فراموش کنیم که همه راهبند های برقی، اتوماتیک نیستند. برای اتوماتیک شدن یک راهبند بازویی به مدار فرمان پیشرفته نیاز است. از طرفی دیگر مدار فرمان های نصب شده بر روی مدل‌های مختلف راهبند در میزان کارایی و امکانات با یکدیگر متفاوت است.

در تصویر زیر نمونه ای از راهبند اتوماتیک بازویی با قابلیت اتصال به انواع سیستم های کنترل تردد و بازرسی هوشمند را مشاهده می‌کنید.

مدل های مختلف راهبند اتوماتیک بازویی

راهبند ضد تروریستی

اگر قصد داشته باشیم یک حمله انتحاری تروریستی را در نخستین مراحل وقوع خنثی کنیم و یا خسارت های ناشی از آن را تا حد بسیار زیادی کم کنیم به تجهیزاتی مانند راهبند ضد تروریستی نیاز داریم.

این دستگاه های فولادی سنگر های زرهی هستند که در بستر مسیر عبوری نصب می‌شوند و در زمان احساس خطر به روش های مختلف عمل کرده و مسیر را مسدود می‌کنند.

راهبند امنیتی ابابیل

مدل های متنوع راهبند ضد تروریستی برای شرایط محیطی مختلف طراحی شده‌اند که هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در صفحه راهبند ضد تروریستی به طور کامل مدل های مختلف آن را شرح داده‌ایم.

این سنگر های فولادی به لحاظ داشتن تابلو فرمان صنعتی با محوریت PLC قابلیت عملکرد کاملا اتوماتیک را دارند. در صورتی که از سیستم های تشخیص و بازرسی مانند سیستم تشخیص مواد منفجره استفاده کنیم می‌توانیم یک سیستم یکپارچه فوق امنیتی طراحی و اجرا کنیم.

راهبند ستونی

لوکس ترین مدل راهبند، راهبند ستونی یا همان بولارد است. این نوع راهبند مناسب ترین مانع اتوماتیک برای اماکن شهری است و در دو تیپ ترافیکی و امنیتی طراحی و تولید می‌شود.

این راهبند به شکل ستون های استوانه‌ای طراحی شده است که در دل زمین نصب می‌شود و به صورت عمودی خارج می‌شود.

راهبند ستونی بولارد ضد انتحاری اتاق بازرگانی اصفهان

تفاوت تیپ ترافیکی و امنیتی در میزان تاب آوری در برابر ضربه است. در تیپ ترافیکی این راهبند استوانه ای می‌توان از عبور خودرو های سبک جلوگیری کرد و در صورتی که خودرو سبکی با آن برخورد کند آسیب زیادی نخواهد دید ولی در مقابل خودرو های سنگین بسیار آسیب پذیر است.

در تیپ امنیتی ساختار راهبند در برابر برخورد خودرو های سنگین هم مقاوم سازی شده است.

راهبند نیزه ای

یکی دیگر از راهبند های ضد تروریستی که اغلب به صورت مکمل در کنار راهبند های دفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد راهبند نیزه ای است که با نام تایر کیلر هم شناخته می‌شود.

راهبند نیزه ای تایر کیلر خودرو سنگین

این راهبند دارای سر نیزه هایی است که توانایی پاره کردن لاستیک خودرو را داراست و امکان تولید اختصاصی با توجه نوع خودرو های سبک، سنگین و زرهی را دارد. همچنین با توجه به جهت مسیری که قصد مسدود کردن آن را داریم به صورت یک طرفه و دوطرفه تولید می‌شود.

اجرای سیستم یکپارچه امنیتی

برای اینکه یک سیستم امنیتی یکپارچه پیاده سازی کنیم نیاز به استفاده از چند دستگاه کنترل تردد به صورت مکمل و اتصال به سیستم های نظارتی داریم.

راهبند ضد انتحاری و بازویی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

برای نمونه می‌توانیم در مسیر به ترتیب از سیستم تشخیص مواد منفجر، راهبند نیزه ای، راهبند ضد تروریستی، سیستم پلاک خوان و راهبند اتوماتیک بازویی استفاده کنیم.

سناریو عملکرد سیستم های ذکر شده به این صورت است که دستگاه های امنیتی و تشخیص در ابتدای مسیر قرار خواهند گرفت و سیستم های ترافیکی در انتها.

در شرایط عادی راهبند نیزه ای (تایر کیلر) و راهبند ضد تروریستی به صورت بسته قرار دارند و مسیر باز است. زمانی که خودرویی قصد ورود داشته باشد ابتدا توسط سیستم تشخیص مواد منفجره بررسی خواهد شد. اگر سیستم تشخیص دهد که خودرو حامل مواد منفجره نیست مسیر تا راهبند اتوماتیک بازویی باز خواهد بود و خودرو تا جلو خواهد رفت. سپس توسط سیستم پلاک خوان ورود خودرو ثبت می‌شود و بازوی راهبند اتوماتیک بالا خواهد رفت و خودرو وارد مجموعه خواهد شد.

سناریو دیگر خودرو حامل مواد منفجره است. زمانی که سیستم وجود مواد منفجره را تشخیص دهد راهبند های نیزه ای و ضد تروریستی دفنی عمل خواهند کرد و مسیر را مسدود می‌کنند. در صورتی که خودرو باز هم قصد پیشروی داشته باشد تایر های آن توسط راهبند نیزه ای پاره می‌شود و خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد. حتی اگه با وجود  پاره شده لاستیک ها خودرو توان پیشروی داشته باشد با راهبند ضد انتحاری دفنی  که مانند سنگر دیواری فولادی در مسیر ایجاد کرده است برخورد کرده و به صورت کامل متوقف می‌شود.

جمع بندی

همانطور که توضیح دادیم انواع سناریو های امنیتی بازدارنده را به وسیله راهبند ها و سیستم های تشخیص و بازرسی می‌توان طراحی و پیاده سازی کرد.

با توجه به اینکه مسیر ها و مجموعه های مختلف شرایط محیطی و حساسیت های منحصر به خود را دارند شرکت حافظان حریم سپاهان با آماده سازی خط تولید سیستم های کنترل تردد و بازرسی هوشمند و همچنین شبکه نصب و خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور و همچنین داشتن رزومه قوی در این زمینه، آمادگی این را دارد تا سناریو های امنیتی مخصوص به مجموعه شما را با بالاترین استاندارد های بین المللی طراحی و پیاده سازی کند.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در زمینه سیستم های کنترل تردد و بازرسی هوشمند با کارشناسان حافظان حریم سپاهان با شماره تلفن 03133909 تماس حاصل فرمایید.

agsaco
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *